Дитина - дзеркало родини:
як у краплі води відбивається сонце,
так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька.
В. О. Сухомлинський
Основні
моменти програми дошкільнят, що має назву
«Впевнений старт»:
«Впевнений старт»:
1. Рахувати до 10 у
прямому і зворотному порядку.
2. Знати, з чого
складається число (наприклад, 3=2+1, тобто фактично розв’язувати елементарні
приклади до 10).
3. Розуміти, що таке
задача (умова, запитання і розв‘язання), складати та розв’язувати за малюнком
елементарні задачі.
4. Знати одиниці
вимірювання різних величин (довжини, маси, об‘єму).
5. Знати геометричні
фігури, у тому числі й об’ємні (циліндр, піраміда, шар).
6. Знати, що таке рік,
частини доби (ранок, день, ніч), місяці, дні тижня.
7. Орієнтуватися в
просторі (ліворуч, праворуч, позаду, спереду).
8. Орієнтуватися в часі
за допомогою календаря та годинника з циферблатом.
9. Знати найуживаніші
літери, читати склади з вивчених літер.
10. Вміти складати
розповідь, переказувати, декламувати вірші.
11. Підготувати руку до
письма (малювати палички, штриховку, друковані літери). Письмові літери у
дитсадку не вчать – це програма школи.
ПРОГРАМА
«ВПЕВНЕНИЙ СТАРТ»
(Коротко)
Основний
програмовий зміст упорядковано за розділами:
·
«Фізичний розвиток»,
·
«Пізнавальний розвиток»,
·
«Мовленнєвий розвиток»,
·
«Художньо-естетичний розвиток»,
·
«Ігрова діяльність».
Фізичний розвиток
Поради батькам:
-
дотримуйтеся вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних
вимог, культурно-гігієнічних навичок;
-
щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику,
здійснюйте загартовуючи процедури; виходьте на
прогулянки;
-
залучайте дітей до виконання основних рухів – вправляйте
в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, рівновазі, вправах із м’ячем;
-
разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки,
туристичні походи;
-
грайте в рухливі, спортивні ігри;
-
облаштуйте в квартирі спортивний куточок;
-
катайтеся разом з дітьми на санчатах, ковзанах,
лижах; велосипедах, роликах; грайте у
бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, хокей; з м’ячем; плигайте на скакалці;
плавайте та грайте на воді;
-
беріть участь разом з дітьми у проведенні свят, розваг,
днів здоров’я, зборах, конференціях, лекціях з питань здоров’я, фізичного
виховання дітей, організованих у дошкільних установах.
Показники фізичного розвитку дитини:
дотримується норм
особистої гігієни;
розуміє необхідність
загартовування, із задоволенням бере участь у загартувальних процедурах;
має потребу в активній
руховій діяльності;
виявляє інтерес до
результатів рухової діяльності; отримує фізичне та естетичне задоволення від
чіткого виконання рухових дій;
дотримується певних
інтервалів під час руху в різних шикуваннях, добре орієнтується у просторі;
тримає рівновагу, стежить
за положенням власного тіла під час виконання різноманітних вправ;
ходить вільними,
тримаючись прямо, природно рухає руками;
бігає легко, ритмічно з
різною швидкістю, поєднує біг з подоланням перешкод;
володіє різними видами
ходьби та бігу;
впевнено стрибає з місця,
відштовхуючись обома ногами й змахуючи руками, м’яко приземлюється;
лазить по гімнастичній
стінці (драбині) перемінним способом, не пропускаючи щаблів; володіє лазінням
по канату довільним способом; успішно пролізає в обруч прямо, лівим та правим
боком; підлізає під дугу;
підкидає і ловить м'яч,
відбиває його від підлоги, поєднує змах з енергійним кидком предмета;
знає та дотримується
правил під час рухливих ігор;
катається на велосипеді,
санчатах; ходить на лижах; знає спрощенні правила ігор спортивного характеру
(бадмінтон, городки, футбол, хокей, баскетбол, боулінг);
знає та дотримується
правил безпечного перебування вдома, на вулиці, в природних умовах тощо;
має уявлення про основні
правила поведінки в екстремальних ситуаціях.
Пізнавальний розвиток
Поради батькам:
- збагачуйте
обізнаність дитини новою інформацією, що сприяє накопиченню уявлень про себе та
світ. Залучайте до перегляду та прослуховування радіо- та телепередач
пізнавального напрямку, заохочуйте до активного розв’язання завдань, листування
тощо, за допомогою членів родини;
- пізнавайте,
досліджуйте світ разом з малюком: обговорюйте, читайте, експериментуйте та ін. Заохочуйте прагнення
здобувати і збагачуватись корисною інформацією завжди і всюди. Наприклад,
оформіть передплату дитячого журналу;
- створюйте
умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток
природних здібностей та нахилів дитини;
- виховуйте у
дошкільника почуття родинності: любові і шани до батьків та родичів, пам’яті
про покоління роду, вдячності до праці рідних, шани до старших, турботи про
молодших;
- залучайте
дітей до активної участі у підготовці та святкуванні днів народження, ювілеїв,
днів пам’яті, календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми
або спонукуючи їх до виготовлення подарунків, привітань, виступів та ін.
- за
можливістю, вдома облаштуйте родинний куточок, в якому помістяться «дерево
роду», фотографії та відео сімейних подій, рукотворні вироби тощо.
- вчіть
малюків усвідомлювати себе як частку сім’ї, дитячої спільноти у навчальному
закладі, відповідальну особистість у світі природи, людину серед інших – у
суспільстві на прикладі власної активної життєвої позиції; разом з дитиною
подорожуйте, здійснюйте екскурсії, колекціонуйте, майструйте тощо;
- формуйте
основи логічного мислення, вчить дитину висловлювати власну думку на основі
розумових висновків;
- частіше
бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвідуйте зоопарк, ботанічний
сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів,
тварин;
- залучайте
дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами (птахами,
рибками, земноводними та іншими домашніми улюбленцями); за бажанням, обладнайте
акваріум, влаштуйте квітник, город на підвіконні; разом з дітлахами доглядайте
за рослинами, піклуйтесь про тварин;
- не соромтеся
виказувати патріотичні почуття, громадянську позицію; гордість за свою родину,
батьків, рідне місто, село, Україну; на власному прикладі втілюйте поняття
«порядок», «безпека», «природоохоронна робота» у практичне життя дитини та
родини;
- створюйте
спеціальне розвивальне середовище, яке б сприяло використанню набутих знань, вмінь та навичок
з логіко-математичного розвитку в родинному побуті дитини;
- формуйте
соціально-економічну компетентність дитини за допомогою залучення дітей до
планування сімейного бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей);
- виховуйте
почуття вдячності до праці інших людей, бережливого ставлення до природи,
речей.
Показники
загальнопізнавального розвитку дитини:
- має знання
про природне довкілля тієї місцевості,
де проживає:
розпізнає 3-5 (і більше) видів дерев, кущів, трав’янистих
рослин, грибів; кімнатних рослин; ягід, овочів, фруктів; лікарських рослин);
знає назву, будову рослин, умови і місце зростання, розуміє їх значення у
природі та у житті людини;
розпізнає тварин своєї місцевості: домашніх, перелітних і
зимуючих птахів, диких звірів, домашніх тварин, безхребетних (черви, молюски,
раки, павуки, комахи), прісноводних та акваріумних риб, земноводних, плазунів.
Знає назву, будову і спосіб їхнього життя, цікаві особливості поведінки, їх
значення у природі та у житті людини;
знає властивості повітря, води, ґрунту, може пояснити їх
значення у природі та у житті людини;
знає, які види водойм (річки, озера, моря) є у
місцевості, де проживає, їх назву, значення у природі та у житті людини;
володіє елементарними правилами
природокористування, безпечної поведінки тощо;
має знання про явища природи;
знає пори року та їх послідовність, може розповісти про
їхні характерні ознаки; про відповідні сезонні зміни в природі, житті
тваринного світу та діяльності людини;
- знає
представників тваринного та рослинного світу інших країн;
- орієнтується
на глобусі, карті, розрізняє водний
простір (океани) і сушу (материки);
- має
елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого космосу (місяць, зорі,
Сонце), невидимого (деякі планети, комети, сузір’я). Ознайомлений з засобами
дослідження Космосу людиною (телескопи, станції, космічні кораблі) та назвами
професій (космонавти, астронавти, астрономи);
- класифікує
предмети найближчого оточення (посуд, одяг, взуття, меблі, іграшки, побутова
техніка, продукти харчування тощо), знає їх назву, функціональне
призначення/значення та способи дії/використання; називає різних види
транспорту, споруд, розрізняє різні види
житла;
- має знання
про способи виробництва предметів побуту (старовинні, сучасні, рукотворні, промислові предмети) та знає з
якої сировини/ матеріалів вони виготовлені (дерево, глина, скло, метал, папір,
тканина, шкіра, пластик, хутро тощо);
- має уявлення
про соціальні середовища (сім’я, родина, рід, дошкільний навчальний заклад,
школа, місто, село, країна);
- розуміє
поняття: рідні, близькі, знайомі, чужі; молодші, однолітки, старші, дорослі,
старі; володіє культурою стосунків з різними категоріями людей;
- знає назву
міста/ села, країни, в якій мешкає, та столиці; називає державні символи (герб,
гімн, прапор);
- розповідає
про сімейні свята, бере активну участь у їх підготовці, дотримується сімейних
традицій;
- має уявлення
про інші нації та народи, знає назви 2-3 країн. Прихильно ставиться до людей
інших національностей. Проявляє миролюбність, інтерес до несхожого, до спільних
інтересів;
- володіє
найбільш доступними та необхідними для розвитку соціального досвіду видами
праці. Виявляє інтерес до різних професій дорослих.
Показники
логіко-математичного розвитку:
- вміє лічити
в межах першого десятка різними способами (лічба кількісна, порядкова, у
прямому та зворотному напрямках, лічба від заданого числа);
- знає цифри у межах 0 – 9, утворює числа 1 -10 з одиниць та з двох менших
чисел. Встановлює числову рівність, нерівність,
визначає відношення «на скільки більше?», «на скільки менше?»,
«порівну», «стільки ж»;
- розв’язує прості арифметичні та
логічні задачі і приклади, виконує дії
додавання і віднімання, використовує знаки плюс (+), мінус (-), дорівнює (=),
вміє їх записувати;
- користується початковими логічними прийомами, висловлюється за допомогою
зв'язок «і», «чи», «якщо, то», «ні»;
- порівнює
предмети за висотою, вагою, шириною, довжиною, товщиною, загальною величиною,
здійснює класифікацію за цими ознаками.
- володіє знаннями про основні одиниці вимірювання різних величин: довжини
(см, м), маси (кг), об’єму (л); має навички вимірювання за допомогою умовної мірки;
- розпізнає
геометричні фігури, знає їх назву, властивості (площинні: круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник,
багатокутник, об’ємні: куля, куб, циліндр, конус); знаходить подібні форми у
навколишніх предметах, малює /складає предмети з різних геометричних фігур або
визначає фігури у заданому малюнку, візерунку тощо;
- орієнтується
у розташуванні предметів у просторі
(вгорі, внизу, ліворуч, праворуч, попереду, позаду, посередині тощо), визначає
відстань, використовуючи поняття: далеко – близько, поруч – далі. Вміє
визначати розташування предметів відносно себе і будь-якого предмета,
розміщувати предмети на площині (на столі, в зошиті);
- диференціює
та правильно вживає часові поняття: сьогодні, завтра, вчора, зараз, згодом,
раніше, пізніше;
- володіє
знаннями про одиниці часу та їх складові: хвилина, година, доба (частини доби –
ранок, день, вечір, ніч), тиждень (назви днів тижня та їх послідовність), місяць
(назви 12 місяців та їх послідовність), рік (пори року – весна, літо, осінь,
зима);
- орієнтується
у часі за допомогою годинника (в межах півгодини за циферблатом) та календаря,
вміє ними користуватися;
-
використовує логіко-математичні уміння в
повсякденному житті:
вміє набрати номер телефону служб порятунку;
вміє користуватися пультом телевізора/аудіо – відеотехніки;
має елементарні навички роботи з
комп’ютером;
- знає свій
вік, вік тата, мами та інших членів родини, знає дату народження, адресу та
номер квартири.
Мовленнєвий розвиток
Навчання
елементів грамоти
У межах добуквеного періоду
до навчання елементів грамоти проводити підготовчу, пропедевтичну роботу із
засвоєння елементів писемного мовлення.
Ознайомити
з основними одиницями мовлення й навчити правильно користуватися термінами на їх позначення «речення», «слово», «звук»,
«склад», «буква».
Навчити
виокремлювати із мовленнєвого потоку речення, сприймати його як кілька пов’язаних змістом слів, які
висловлюють завершену думку.
Сформувати
знання про голосні та приголосні мовні звуки на основі уявлень про відмінності
їх утворення. Дати поняття про склад як частину слова, утворену із одного чи
кількох звуків, про складоутворювальну роль голосних звуків у словах.
Ознайомити
з поняттям про тверді та м’які приголосні звуки. Навчити виконувати на слух
звуковий аналіз слів, будувати звукові схеми слів із позначок або
фішок відповідно до порядку й характеристики звуків у словах (голосний
чи приголосний, твердий чи м’який приголосний).
ПРИМІТКА: з урахуванням індивідуальних
схильностей, можливостей, інтересів дітей та побажань їхніх батьків розпочинати
в індивідуальному порядку достроковий перехід до буквеного етапу в
оволодінні елементами грамоти.
Почати ознайомлення із буквами як знаками передачі
звуків на письмі. Сприяти ознайомленню з основними буквами
за принципом частотності вживання відповідних звуків в усному мовленні, пропонуючи дітям не
алфавітні, в звукові їхні назви.
Формувати початкові уміння звуко-буквеного аналізу
складів і слів, злитого читання складів різної структури на основі
аналітико-синтетичного способу: двобуквених закритих (голосний + приголосний )
і відкритих (приголосний + голосний), трибуквених без збігу та із збігом
приголосних. Поступово переходити до читання односкладових, двоскладових слів
простої структури, ускладнюючи завдання для читання залежно від індивідуального
темпу засвоєння способів читання дитиною (до пропонування для свідомого читання
речень і коротких текстів).
Вчити
впевнено рухатися по площині, вздовж рядка, ритмічно розміщувати на рядку
прості зображення, графічні елементи і візерунки з них.
В
індивідуальному порядку задовольняти інтерес дітей до друкування букв, складів
і слів, вимова і написання яких збігаються.
Поради батькам:
Якомога більше спілкуватися з дітьми,
розповідати їм і читати художню, пізнавальну літературу. Збагачувати досвід
дітей позитивними враженнями під час
прогулянок, екскурсій, цікавих спостережень у соціальному, культурному і
природному довкіллі. При цьому враховувати пізнавальні інтереси й переваги
своїх дітей. Детальніше зупинятися на об’єктах і явищах, які привабили дитячу
увагу найбільше.
Розповідати
дітям про себе (своє навчання, роботу, захоплення), про родичів (де живуть, ким
працюють, ким доводяться дитині, які мають чесноти та інше) та людей, які
оточують дитину за межами сім’ї. Частіше ділитися з дітьми спогадами про
минуле, дитинство дорослих, улюблені ігри, друзів дитинства, цікаві чи складні
життєві ситуації. Пропонувати дітям пограти в улюблені ігри рідних людей,
почитати їхні улюблені книжки, переглянути улюблені фільми чи послухати дорогі
пісні. Попросити малюків описати власні
ігри з друзями у дитсадку чи у дворі, знайти в них спільне із уподобаннями свого
дитинства, разом з дітьми придумати нові варіанти старих ігор і забав.
Організовувати
спеціальні мовленнєві ігри для розвитку різних сторін усного мовлення, можна –
із залученням рідних, сусідів, друзів. Так, для збагачення словника різними
частинами мови корисно пограти в «Зимові слова», «Солодкі слова», «Скляні
(дерев’яні, металеві, пластмасові та ін.) слова», «Ввічливі слова»,
«Веселі/сумні слова», «Спортивні слова» тощо. Тут важливо дати правильну ,
чітку установку: «Давай згадаємо всі слова, які нагадують нам про...».
Поуправляти дітей у вживанні дієслів буде цікаво в ігрових завданнях «Хто що
вміє робити?», «Зміни слово» (утворення нових дієслів за допомогою префіксів),
а змагальна вправа «Хто назве більше?» стимулюватиме пошук іменників-назв
частин предметів, прикметників, прислівників та інших частин мови.
У
повсякденні корисно розширювати запас слів-узагальнень, проводячи ігрові вправи
«Назви одним словом», «Магазин меблів (одягу, взуття, іграшок, продуктовий,
молочний, овочевий...)», «Що зайве?».
У
спілкуванні з дітьми слідкувати, чи вірно вони узгоджують між собою слова у
словосполученнях і реченнях, вчасно і коректно виправляти помилки та включати
дітей у створювані дорослим ситуації спілкування, де треба застосувати ці
уміння. Наприклад, поставити відповідне питання (скільки вікон у нашій
квартирі? у якій сукні підеш на день народження?) або запропонувати гру
(«Пограємо-порахуємо» на узгодження іменників з числівниками, «Хто який?» на
узгодження прикметників із займенниками чи іменниками). Можна створювати й
провокаційні ситуації мовлення, у яких пропонуються зразки неправильного
зв’язку слів у висловлюваннях і які слід виправити («я мчу з гора без лижах» -
«я мчу з гори на лижах»).
Звертати
увагу дітей на багатозначність слів. У певних ситуаціях не втрачати можливість
подумати разом над добором іншого слова замість сказаного, визначенням
протилежності у дії чи якості, навести приклад різних значень однакових за
звучанням слів. Тут стануть в нагоді й ігри «Скажи інакше», «Дружні
слова», «Скажи навпаки»,
«Слова-близнюки».
Залежно від
конкретної ситуації задовольнятися лаконічними висловлюваннями дітей або
спонукати їх до побудови більш розгорнутих реплік. Щоб привчити говорити
поширеними реченнями, варто подавати власні зразки такого мовлення і залучати
дітей до гри. Наприклад, у грі «Мовчун і балакун» один гравець задає основу
речення, а інший чи інші по черзі доповнюють її по слову наскільки це можливо:
«Стоїть хата. – На березі стоїть хата. – На березі річки стоїть хата. – На
мальовничому березі річки стоїть хата. – На мальовничому березі річки стоїть
біла хата і т.д.».
Не менш
цікаві ігри можна запропонувати із словотвору від заданого слова. Зокрема:
побудувати ланцюжок слів від слова «вчити» (вчитель, учень, навчання, вчений
тощо); утворити назви помешкань від назви тварини (корова – корівник, свиня –
свинарник, курка – курник, вівця – вівчарня та ін.).
З метою
відпрацювання чіткої звуковимови корисно розучувати з дітьми чистомовки і
скоромовки. Якщо у 5-річних дітей спостерігаються вади звуковимови, слід
звернутися за допомогою до фахівця-логопеда й виконувати всі рекомендовані ним артикуляційні, фонематичні
вправи для постановки звуків, навчання їх диференціації.
Граючись у
слова, варто пропонувати дітям завдання
на виділення першого і останнього звука у власних іменах, назвах іграшок чи
інших предметів довкілля, спільно з малюками визначати послідовно всі звуки у
слові, шукати заданий звук у словах-назвах предметів, картинок, дій довкола
себе тощо. Цікаво й позмагатися на більшу кількість названих слів із заданим
звуком, із звуком у певній позиції у
словах.
Корисно
разом з дітьми «маніпулювати» звуками, складами, наголосами у словах,
переставляючи їх. Ігри типу «Так і не
так» наочно продемонструють дітям значення порядку звуків, складів і місця
наголосу у словах .
Започаткувати
й надалі підтримувати сімейну традицію щоденних бесід про прожитий день з
обговоренням вражень, поточних проблем, досягнень, плануванням спільних заходів
для дорослих членів родини і дітей. Спонукати дітей не лише до відповідей на
поставлені дорослим питання, а й до самостійної їх постановки.
Привчати
дітей бути ввічливими у розмові, бесідах з дорослими і дітьми. Подавати приклад
того, як треба вести діалог за столом, у гостях чи при гостях, по телефону.
Практикувати ненав’язливий аналіз поточного діалогу за допомогою питань «Чи
уважно ти мене слухав?», «Що тобі незрозуміло? », «Які у тебе є питання до
мене?» та ін.
Використовувати
можливості сім’ї для залучення дітей до складання зв’язних розповідей:
описування іграшки або страви, які сподобалися в гостях; описування уявних
речей (автомобіля майбутнього, фасонів бальних суконь для Попелюшки, кімнати
Незнайка і Знайка); розповідання за серіями сімейних фотографій (про новорічне
свято у дитсадку, літній відпочинок) або
картинок із дитячих коміксів; переказ літературного твору з власними
імпровізаціями за слайдами діафільму, ілюстраціями у книзі; складання
розповідей-суджень, міркувань, пояснень після перегляду вистав, телепрограм,
поїздок., спілкування з дорослими і дітьми під час відпустки, перебування у
лікарні тощо. Ділитися з дітьми своїми враженнями, висновками, ставленнями щодо
прочитаного, побаченого, пережитого.
Читати
дітям твори дитячої художньої літератури і дитячі журнали. Цікавитися новинками
книжкового ринку та періодики для дошкільників, залучати дітей до їх вибору і
придбання. Опікуватися домашньою бібліотекою, доручати дітям догляд за
книжками, наведення порядку на полицях.
Показники мовленнєвого розвитку:
-
володіє правильною звуковимовою;
- регулює дихання і темп у процесі мовлення;
-
володіє силою, висотою, тембром голосу;
- розуміє значення мовлення для людини;
- використовує мову в різних цілях;
- ефективно спілкується рідною мовою;
- розрізняє рідну й чужу мови; виявляє інтерес до них;
- має збалансований словниковий запас з
кожної сфери життєдіяльності;
- розмовляє грамотно, вживає прості й складні
речення;
-
веде діалог невимушено, підтримує розмову на
запропоновану тему;
- дотримується мовленнєвого етикету у
спілкуванні;
- самостійно складає монологічні
висловлювання різних типів;
- отримує задоволення від читання (дорослим
та власного);
- вільно переказує знайомі
літературні твори, зміст побаченого, розповідає напам’ять невеликі віршовані
твори, складає і відгадує загадки;
- має уявлення про речення, слово, склад, звук
і букву як одиниці мовлення, вичленовує їх із мовленнєвого потоку;
- володіє елементарними
навичками роботи із схемами речення, складовими і звуковими схемами слів;
- має навички звукового аналізу простих слів;
- цікавиться читанням, робить спроби читати;
- правильно сидить за столом, тримає олівець
і ручку;
- орієнтується на сторінці книжки, альбому,
зошита, в межах клітинки та ліній у зошитах з лінованою основою;
- координує рухи очей і кисті руки та впевнено
рухається по площині, вздовж рядка при виконанні графічних завдань.
Художньо-естетичний
розвиток
Поради батькам:
- ознайомлюйте
дітей з різними видами мистецтва шляхом
споглядання картин в музеях образотворчого мистецтва, перегляду репродукцій в
комп’ютерному режимі, журналах, книгах, відвідування різноманітних виставок;
- вправляйте у визначенні жанру живопису : пейзаж, натюрморт, портрет,
казковий, побутовий, анімалістичний;
- надавайте можливість самостійно
зображувати предмети, тварин, дерева, транспорт, людей, та інше,
- підтримуйте бажання малювати, ліпити, аплікувати, конструювати, передавати
свої враження в зображеннях;
- виважено ставтесь до вибору
матеріалів зображення, спонукайте до основ рукоділля: вишивання, шиття,
бісероплетіння;
- заохочуйте творчість дитини, підтримуйте
її ініціативу;
- надавайте дитині можливість слухати досконалі за формою, доступні для
розуміння сольні та хорові твори;
- підтримуйте бажання слухати музику, емоційно відгукуватися на неї,
передавати свої враження;
- виважено ставтесь до вибору дитиною музичних творів для прослуховування,
пропонуйте її увазі не лише легку, ритмічну дорослу музику, а й класичну та
дитячу;
- вправляйте дошкільників у визначенні жанру музичного твору,
називанні інструмента, на якому він виконується;
- використовуйте музику в аудіо – та
відеозаписах;
-
організовуйте перегляд доступних дітям
за змістом оперних і балетних вистав,
відвідування концертів, музеїв;
- навчайте
дитину розрізняти “музику природи” – співи птахів, звуки різних комах, шелест
листя дерев та хвиль води тощо, порівнювати природну музику зі створеними
людьми мелодіями, знаходити в них спільне
та відмінне;
-
використовуйте високохудожню музику з яскравими образами, різними настроями,
під яку дитина може по-різному відтворювати ходьбу, біг, стрибки, рухи танцю
тощо;
- розвивайте вокальні дані дошкільника, його
музичні та акторські здібності; - вправляйте дитину в умінні співати дзвінко, легко, правильно інтонуючи мелодію;
- викликайте в
дошкільника піднесене, радісне самопочуття від співу;
- навчайте
сприйнятливості до емоційної реакції на музичний твір;
- залучайте
дитину до спільних співів;
- сприяйте
виникненню бажання придумувати нескладні мелодії;
- залучайте до театрально-ігрової діяльності;
- створіть
театр вдома: розігруйте елементарні життєві ситуації з іграшками, інсценізуйте
знайомі літературні твори, казки, оповідання, вірші;
- звертайте
увагу дитини на осмислення змісту художніх творів, особливості характерів та
поведінки різних персонажів;
- навчайте оволодівати
засобами емоційної виразності, виражати почуття мімікою, жестами, інтонацією,
словами; вправляйте в цьому;
- заохочуйте
творчість дитини, підтримуйте її ініціативу, схвалюйте вдале виконання ролі;
- відвідуйте
разом з дітьми театри (ляльковий, драматичний, юного глядача тощо).
Показники художньо-естетичного розвитку:
-
емоційно сприймає
художні твори, запам’ятовує і впізнає знайомі картини, ілюстрації; самостійно
визначає художньо-виразні засоби;
-
обирає за бажанням
різні матеріали для ліплення, малювання, аплікації, конструювання, техніку
виконання, поєднує різні техніки;
-
за допомогою художніх
засобів виразності створює власні образи в малюнку, ліпленні, аплікації,
використовує багатопланові просторові взаємовідношення об’єктів у композиції за
власним бажанням, надає мотивовану оцінку результатам;
-
ліпить і поєднує у
невеличкі скульптурні групи декілька фігурок, створює образи за мотивами казок,
свят, народних іграшок;
-
вміє виконувати
предметну і сюжетну аплікацію, володіє способами силуетного, симетричного
вирізування, наклеювання;
-
бере активну участь в
колективній образотворчій діяльності, планує свою діяльність, погоджує власні
задуми з діями однолітків, використовує свої роботи в оформленні інтер’єру
групи, кімнати;
-
має уявлення про
театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;
-
виявляє емоції під
час програвання ролі та перегляду театралізованої вистави;
-
співпереживає
персонажам, розуміє зміст дійства;
-
вміє театралізувати
творчу сюжетно-рольову гру, вигадує казку, підбирає засоби для її театральної реалізації,
обирає методи самовираження в діях під
музику.
Ігрова діяльність
Поради батькам:
- купуйте ті
ігри та іграшки, які є педагогічно цінними у даному віці, пам’ятайте про
негативний вплив окремих видів іграшок на психіку і розвиток дітей;
- виготовляйте
власноручно разом з дітьми ігри та іграшки, пропонуйте їх для ігор дітям,
грайтеся разом з ними;
- цікавтеся
досвідом інших батьків щодо виготовлення іграшок власними руками,
використовуйте в цей досвід в сімейному колі;
-
спонукайте
самостійність дитини у виборі ігор та іграшок;
- читайте та
обговорюйте сюжети казок, характери героїв, навчайте дітей творчо відображати
реальні життєві та казкові ситуації;
- влаштовуйте
вдома театральні вистави за змістом прочитаного, баченого або вигаданого
сюжету;
- оберігайте
дітей від ігор та іграшок, пов’язаних з проявом агресії, жорстокості,
аморальних вчинків.
Орієнтовні
показники нервово-психічного розвитку дітей 6 років
Психічні функції і
соціальна поведінка
|
Показники розвитку
|
|
Усереднені
показники розвитку
|
Низькі
показники
розвитку
|
|
ДИТИНА:
|
||
1. Мислення і мова
|
Вміє скласти
по картинці розповідь з розвитком сюжету, відобразивши в ньому події
минулого, теперішнього і майбутнього. Допустимі навідні запитання
|
При
розповіді сюжету не може відповісти на питання, як герой потрапив у дану
ситуацію, чим усе завершиться
|
2. Моторика
|
Загальна:
вміє стрибати у довжину з місця з резуль-татом не менше 70 см. Ручна: вміє
акуратно зафарбувати коло діаметром 2 см
|
Не вміє стрибати у довжину з місця або
показує результат менше 70 см. Неакуратно зафарбовує коло (часто і грубо
перетинає лінію, багато великих пробілів)
|
3. Увага і пам'ять
|
Уважна,
зібрана. Вірші, що відповідають віку, запам'я-товує швидко, надовго, після
багатьох повторень, але в цілому успішно
|
Розсіяна, неуважна, часто «відключається».
Насилу і ненадовго запам'ятовує вірші
|
4. Соціальні контакти
|
Вміє грати з
іншими дітьми, не сварячись і дотримуючись правил гри
|
Часто
свариться з дітьми, ображається, б'ється. Уникає інших дітей, любить грати на
самоті. Не має друзів у дитячому садку, у дворі
|
Я тут, щоб поділитися своїми свідченнями про те, що зробила для мене гарна довірена позикова компанія. Мене звати Нікіта Таня, росіянка, я прекрасна мати трьох дітей. Я втратила свої кошти, намагаючись отримати позику, мені і дітям було так важко, я пішла в Інтернет, щоб отримати допомогу в позиці. втратив до одного вірного дня, коли я зустрів цього свого друга, який нещодавно забезпечив позику у дуже чесного чоловіка, містера Бенджаміна. Вона познайомила мене з цим чесним офіцером з питань позик, містером Бенджаміном, який допоміг мені оформити позику протягом 5 робочих днів, і я назавжди буду вдячний містеру Бенджаміну за допомогу мені знову стати на ноги. Ви можете зв’язатися з містером Бенджаміном електронною поштою: 247officedept@gmail.com, вони не знають, що я роблю це для них, але я просто повинен це зробити, тому що там багато людей, які потребують допомоги в позиці, будь ласка, прийдіть до цього чесного чоловіка, і ви також можете врятувати. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)
ВідповістиВидалити